کد خبر 486268
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۵

«بررسی یک قتل عام؛ صبرا و شتیلا» عنوان کتابی‌ است از آمنون کاپولیوک، روزنامه‌نگار اسرائیلی فرانسوی که از سوی انتشارات اطلاعات روانه بازار کتاب شده است. نگاهی جدید به صبرا و شتیلا از زبان یک روزنامه‌نگار اسرائیلی.

به گزارش مشرق، آمنون کاپولیوک، روزنامه‌نگار اسرائیلی فرانسوی‌ست که عمده فعالیت‌های او متمرکز بر تحولات خاورمیانه و به ویژه اتفاقات رخ داده در سرزمین‌های اشغالی و فلسطین است. تاکنون از او یادداشت‌ها و آثار مکتوبی در این زمینه منتشر شده است که از این موارد می‌توان به کتابی درباره زندگی‌نامه یاسر عرفات اشاره کرد.

اخیراً از کاپولیوک کتابی به فارسی ترجمه و منتشر شده است؛ «بررسی یک قتل عام؛ صبرا و شتیلا» عنوان جدیدترین اثر ترجمه شده او با نگاهی به یکی از تلخ‌ترین و در عین حال سؤال‌برانگیزترین فجایع انسانی عصر ما.

کاپولیوک در این کتاب با هدف بررسی واقعه تلخ سال 1982 در صبرا و شتیلا، گریزی به تاریخ زده و این موضوع را از این منظر مورد بررسی قرار داده است. وی در این بخش از کتاب، به بررسی اسناد و منابع متعدد نیز پرداخته است. کاپولیوک ابتدا به بررسی جریان تاریخی یهودی‌ستیزی در گذر جنگ‌های جهانی اول و دوم پرداخته و سپس وارد حادثه تلخ سپتامبر 1982 می‌شود. وی در این بخش به بررسی ماجرای دریفوس در فرانسه که از آن به عنوان یکی از نمادهای یهودی‌ستیزی یاد می‌شود، اشاره کرده و سپس به کشتار یهودیان در جریان جنگ‌های جهانی می‌پردازد. وی سپس «واقعیت‌ها و حقیقت‌ها»ی این وقایع را نیز عنوان می‌کند.

مبحث دیگر کتاب کاپولیوک به بررسی جزء به جزء حادثه تلخ صبرا و شتیلا می‌پردازد. عملیات مشت آهنین، این توطئه‌ها و تبلیغات، جنایات صهیونیستی و بررسی حوادث روزهای منتهی به حادثه از دیگر بخش‌های این کتاب است. اسناد و تصاویر نیز بخش پایانی کتاب را تشکیل می‌دهد. او در این اثر عنوان می‌کند که تعداد کشته‌شدگان قتل‌عام صبرا و شتیلا حداقل 3000 نفر است.

«بررسی یک قتل عام؛ صبرا و شتیلا» با ترجمه سید ضیاء مصلح از سوی انتشارات اطلاعات روانه بازار کتاب شده است. انتشار اثر او در زبان عربی زمینه را برای بررسی دوباره این فاجعه در میان پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر ایجاد کرد؛ به طوری که چند عنوان کتاب به این زبان در نقد و بررسی کتاب کاپولیوک نوشته شد.

تاکنون آثار متعددی درباره فاجعه صبرا و شتیلا نوشته و منتشر شده که از جمله این موارد می‌توان به کتابی از بایان الهوت، استاد دانشگاه و پژوهشگر حقوق و علوم سیاسی، اشاره کرد. او از جمله شاهدان ماجرای قتل عام صبرا و شتیلا در سپتامبر 1982 بود. کتاب الهوت با نام «صبرا، شتیلا سپتامبر 1982» در 462 صفحه به بیان جزئیاتی از فاجعه این‌بار از زبان قربانیان می‌پردازد.

کشتار صبرا و شتیلا به وقایعی اطلاق می‌شود که در 16 سپتامبر تا 18 سپتامبر 1982 و در طول جنگ داخلی لبنان در اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان به وقوع پیوست و در آن شبه‌نظامیان فالانژ لبنانی به انتقام ترور بشیر جمیل، رئیس جمهور لبنان و رهبر حزب فالانژ (معروف به کتائب) از فلسطینیان، به دو اردوگاه صبرا و شتیلا در بیروت غربی وارد شدند و تعداد بسیار از ساکنان این مناطق را به خاک و خون کشیدند.

هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان در دست نیست؛ آمارها تعداد قربانیان را میان 700 تا 3500 نفر اعلام کرده‌اند، اما ساکنان جنوب لبنان معتقدند که در زمین‌هایی که خانه‌های آنها بنا شده و یا در زمین گلف هنوز می‌توان ردی از کشته‌شدگان یافت. با وجود این هنوز اقدامی از سوی نهادهای بین‌المللی برای محاکمه مجرمان و یا بررسی دقیق این واقعه صورت نگرفته است. ابعاد واکنش‌های جامعه جهانی به این جنایت تاریخی به حدی بود که حتی دولت رژیم صهیونیستی نیز ناچار به تشکیل کمیته‌ای برای بررسی حوادث اردوگاه فلسطینیان شد. سرانجام، این کمیته، آریل شارون، وزیر دفاع وقت دولت رژیم صهیونیستی را مسئول مستقیم این جنایت برشمرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس